zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Civilizační masakr v Divadle v Klubu

Jan Maléř (Michal Houllié), Michal Štěrba (Alan Reille)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Činohra Divadla J. K. Tyla v Plzni uvádí hru autora Yasmina Reza BŮH MASAKRU v překladu Michala Lázňovského. Ironický i moudrý humor nabízí jiskřivou zábavu a skvělé herecké příležitosti. Hra známé francouzské spisovatelky, dramatičky a herečky Yasminy Rezy (*1959) Bůh masakru byla inspirována běžnou lapálií z všedního života: Jeden z kamarádů jejího syna udeřil jiného klackem a vyrazil mu zub. Matka oběti si autorce stěžovala, že jí rodiče agresora ani nezavolali. „V té chvíli jsem si pomyslela, že by to mohla být úžasná látka,“ napsala Yasmina Reza.
V její hře se naproti tomu rodiče dvou malých rváčů sejdou, aby rozumně a „na úrovni“ uzavřeli konflikt svých ratolestí. Jejich zdvořilé a uhlazené jednání však záhy začnou narušovat čím dál výraznější trhliny. „Yasminu Rezu zajímá především to, co je skryto pod společenskou maskou. Dotýká se tajemných zákoutí lidské duše, tepu lidského srdce. Roztržky, netaktní poznámky i alkohol odhalují animozity i to, co člověk nejen před druhými, ale i sám před sebou pečlivě skrývá. Masakr civilizačních pravidel rozbíjí jistoty, ale otevírá šanci pozastavit se nad sebou samým. A i když Yasmina Reza vyslovuje otázky s přesahem mikrosvěta jedince, nepoučuje, hraje si, směje se,“ zdůrazňuje dramaturgyně Marie Caltová.

Zárukou svěžího pohledu na „rodičovské“ problémy je mladý inscenační tým – režisérka Zuzana Burianová se scénografem Jánem Terebou.
Zuzana Burianová, v Plzni hostující poprvé, dokončuje studia režie na pražské DAMU a kromě režie se věnuje i dramaturgii a autorské tvorbě. O Bohu masakru řekla: „ Ta hra mi nedá spát, neustále mne trápí nepříjemnými otázkami. Do jaké míry jsem tolerantní? Co sama před sebou tajím? Jak bych se zachovala jako rodič? Yasminu Rezu obdivuji za to, že ačkoli přesně zobrazuje člověka jako slabou, ze základu nespokojenou, nahou bytost, nikdy ji neodsuzuje. Seznámila mne prostřednictvím Boha masakru se čtyřmi rovnocennými soupeři jednoho nebezpečného zápasu a otázkou je, jak tento zápas dopadne.“
Zuzana Burianová a její bratr Jan Burian, autor scénické hudby k inscenaci, jsou potomky klíčového tvůrce meziválečné divadelní avantgardy E. F. Buriana. Oba, stejně jako jejich otec, písničkář Jan Burian, měli tedy odkud podědit muzikálnost, tvořivost a smysl pro obrazivé vidění skutečnosti.

Manželský pár Houllierových zosobní Štěpánka Křesťanová a Jan Maléř, jejich protivníky v ringu jsou Klára Kovaříková s Michalem Štěrbou jako Aneta a Alan Reilleovi.

3.3.2014 10:03:00 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 39 (2005) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

Lásky paní Katty Na Jezerce

Jiřina Bohdalová

Nové nastudování skvělé irské hry, v níž nechybí humor, životní nadhled ani dojetí připravilo Divadlo Na Jezer ...celý článek



Časopis 39 - sekce

HUDBA

Luboš Andršt a 25. výročí trvání jeho blues bandu

Luboš Andršt

Divadlo Archa bude v pátek 14. října 2005 od 20:00 h patřit blues. Čtvrtstoletí trvání blues bandu zde oslaví celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Vladimír Nývlt /1927 – 1995/

Státní opera Praha pokračuje ve své výstavní činnosti. Do konce roku připomene ve společenských prostorách na celý článek

další články...