zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Laudato si

Přebal Laudato si

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Paprsky charismatu papeže Františka začínají, zdá se, proteplovat i naši v ateismu zamrzlou kotlinu. Stala se věc kdykoliv dříve nepředstavitelná - na půdě České akademie věd se setkala katolická církev se světem přísného racia.
Důvodem k tomuto neobyčejnému setkání byla encyklika Laudato si - Buď pochválen zveřejněná papežem Františkem v květnu tohoto roku a vydaná nedávno v českém překladu v nakladatelství u „paulínek“. Na programu v podvečer 5. října, který zorganizovaly paulínky ve spolupráci s AV, se v diskuzi vyjadřovali panelisté zastupující různé obory a názory k tématu encykliky, jejíž podtitul zní - O péči o společný domov.

Debata probíhala na nejvyšší úrovni – zahájil ji sám předseda AV profesor Jiří Drahoš, jinak inženýr chemie. Přiznal se k určitému váhání a nedůvěře, které ovšem zcela vymizely po přečtení textu, v němž objevil mnoho bodů společných s novou strategií AV „21“ zaměřenou na koordinovaný „globální „ výzkum ve prospěch celé veřejnosti a nikoliv jen akademické obce.
Diskutující - ekonom Lubomír Mlčoch z Fakulty sociálních věd, člen Papežské AV pro společenské vědy, církevní historik Jaroslav Šebek, biolog Stanislav Komárek z Přírodovědné fakulty UK a zástupce státní správy a politiky, náměstek primátora města Liberce Jan Korytář ve svých příspěvcích prezentovali své osobní postoje a nastínili i konkrétněji jednotlivé teze, z nichž spojitosti se strategií „AV 21“, zmíněné profesorem Drahošem, mohou vyplývat.

Encyklika přestože je „zelená“ zabývá se nejen stavem země ale je také „modrá“ – věnuje se sociálním otázkám a postavení člověka, nastiňuje celkové problémy rozvoje lidstva a přírody. Proti “antropocentrickým neřestem“ , existenci a pokroku poznání zaměřenému na zisk a konzum, kdy Bůh je zcela na okraji nebo chybí úplně, staví racionalitu prosvětlenou vírou, možnost sloučení vědy a náboženského pohledu na svět.
Parafráze Ghándího myšlenky shrnula rozsáhlé analýzy do stručné věty „ země má dost pro všechny – i při dnešním počtu lidí- ale ne pro hrabivost“. Centrálním „nápravným“ postojem, z něhož vše vychází, je sebeomezení jak individuální tak v prostředí korporací, politiky a dalších elementů, které ovládají svět. Prostředkem k tomu by měla být ekologická výchova mladé generace a její orientace na spiritualitu, komunikace a vzájemný dialog společenských a přírodních věd, různých kultur, civilizací a náboženství.
Objevil se názor, že se papež v encyklice projevuje jako světový „leader“, schopný problémy zachytit ještě dříve než si je uvědomí ti, co je mají řešit. Nezavírá oči před negativními vizemi vědeckých kongresů a výzkumných institucí, ale jeho zpráva o stavu světa není katastrofická – u papeže ani jinak být nemůže. Má v tom výhodu před „materialisty“ (i když jak se ukazuje vzhledem k bezhotovostnímu pohybu peněz se dnes už ani o skutečném materializmu nedá mluvit). Ve světě nachází působení ještě jiných sil než jsou ty lidské, z nichž může lidstvo čerpat sílu pro změny i naději do budoucnosti.

Všichni zúčastnění se shodli v tom, že Encyklika je čtením pro všechny. Sleduje stav světa ze všech možných úhlů pozorně a kriticky, ale víra umožňuje udržet si nadhled a naději v možnost proměny. Může být povzbuzením pro skeptiky a všechny ty, kteří se nechali chytit do pastí nevyhnutelné apokalypsy a výzvou, pro ty kdo mají moc a vliv změny realizovat.

12.10.2015 13:10:39 Helena Kozlová | rubrika - Noc kostelů/ Víra

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Noc kostelů/ Víra

Víra tipy 26. týden

Cesty víry

Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí Jan Vávra. Jak pravděpodobně vypadali naši světci? Na ...celý článek


Ve službách papeže

Ve službách papeže

Ve službách papeže
Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michel ...celý článek



Časopis 25 - sekce