zvláštní poděkování
Quantcom.cz

František Kaván: Symbolistní, dekadentní

Z tvorby Františka Kavána

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Vedle velkých expozic jako je v současnosti Rembrandt & company organizuje Národní galerie v Praze v jednotlivých objektech výstavy menšího rozsahu. V Kinském paláci získala v nedávné době nový prostorv Konírně, v němž byla právě zahájena výstava věnovaná Františku Kavánovi u příležitosti sedmdesátého výročí jeho úmrtí.
Stinnou stránkou slávy je mimo jiné to, že významní lidé byli zařazeni do učebnic, do určité šablony, a tak většinou ochuzeni o to, co je na nich opravdu zvláštní a zajímavé. Jedním z těchto případů je také František Kaván, známý jako krajinář z ateliéru Julia Mařáka, ale nepovažovaný za až tak pozoruhodného umělce. Současná výstava, která vychází z nově objevených maleb a kreseb, se pokouší toto hodnocení poněkud pozměnit.

František Kaván (1866 - 16.12. 1941) pocházel z Podkrkonoší z tradiční písmácké a spiritistické rodiny. Byl velmi nadaný a na Akademii výtvarných umění se dostal bez přijímacích zkoušek. Způsob studia u Mařáka jej ale neuspokojoval a začal hledat svou vlastní cestu. Vydal se malovat s Lebedou do jižních Čech a do melancholické krajiny Chittussiho. Následně opustil Mařáka, kterému s jeho práce nelíbily, i Prahu a vrátil se do rodného kraje.
Uplatnění svých kreseb nachází Kaván v časopise Paleta, který vydávali studenti ze spolku Škréta. Kaván sdílí pocity zmaru mladé generace konce století, sbližuje se umělci kolem Moderní revue, z níž čerpá informace o uměleckém dění v Evropě a kde také svá díla publikuje. Zapůsobil na něj zejména francouzský symbolismus, E. Munch a další. Z českého prostředí měl blízké vztahy s Karlem Hlaváčkem, jehož básnické motivy přejímá do svých obrazů (Obtékání, Stmívání) Dekadentní tématiku uplatňuje i v záhlavích pro časopis SK Neumanna Nový kult a také ve svých básních, kterými často své obrazy doplňuje.
Výstava zahrnuje obrazy, kresby a grafiky vzniklé během pěti let jeho počáteční tvorby - v období 1894 - 1899, nashromážděné z různých zdrojů a představené v této sestavě vůbec poprvé.
Poměrně drobné práce jsou umístěny na temně červených panelech s Kavánovými verši a i tento způsob instalace odkazuje k symbolistní atmosféře, k době na prahu moderny.
Nálady, duševní stavy a vize nacházejí svůj výraz vždy skrze krajinu. Ať je to krajina inspirovaná Krkonoši či Českým rájem, je to krajina smutku, tajemna, pomíjivosti, zamlžená krajina hřbitovů s krucifixy. Na některých obrazech je nápadná silná kontrastní barevnost - červená, černá, zelená, modrá (Zimní večer, Vzrušení). Obrazem tajuplné Krajiny v modrém se zúčastnil první výstavy spolku Mánes v roce 1896, ale konzervativní kritika pro něj neměla pochopení.
K posledním motivům dekadentního období patří vrby. Ořezané modré vrby v červené krajině na Kavánově symbolistním obraze Zoufalství z roku 1899, kterým završil tuto etapu svého malířského života, jsou metaforou jeho duchovního a uměleckého hledání pravdy. Duchovní provázanost ukazuje několik děl dalších podobně naladěných autorů - Antonína Chittussiho, Karla Hlaváčka a Jaroslava Panušky.
Pro doplnění jsou ve vitrínách výtisky Moderní revue a dalších časopisů s publikovanými kresbami Františka Kavána, s jeho poezií i verši jiných autorů a korespondence.

K výstavě vychází katalog, na jehož obálku byl vybrán obraz Vzrušení, rozšířený o některá zde nevystavená díla. Pro návštěvníky jsou připraveny komentované prohlídky a přednášky - např. Otto Urban bude hovořit na téma František Kaván dekadentní (2. května). Školy si mohou vybrat různé vzdělávací programy a všichni návštěvníci mají možnost projevit svůj umělecký talent verši - ke Kavánovým obrazům - nebo ilustracemi ke Kavánovým veršům - ve vstupním prostoru výstavy.

Výstava Národní galerie František Kaván: Symbolistní, dekadentní v Konírně Kinského paláce na Staroměstském náměstí v Praze potrvá do 13. května 2012.

5.3.2012 00:02:49 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 38 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

GVUO zahajuje podzimní výstavní sezónu

Daša Lasotová - Vzdalovaní

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, otevírá novou podzi ...celý článek



Časopis 38 - sekce

HUDBA

MdB uvede muzikál Drahý Evane Hansene

L. Bergerová, D. Křížová, J. Brožek, L. Janota

Druhou premiérou sezóny se záhy po té první na Činoherní scéně Městského divadla Brno stane nejúspěšnější muzi celý článek

další články...