NETHOVOR - detail
Zdeněk
KAPL
* 1974
Opava
ČR
NetHovor se sólistou souboru opery Slezského divadla Opava u příležitosti festivalu Opera 2007.
Absolvent JAMU ze třídy prof. Tomáše Krejčiříka. Od roku 2002 je sólistou Slezského divadla v Opavě. Dlouhodobě spolupracuje s orchestrem Hoffmusici (Cappella Accademica) Ondřeje Macka. S tímto tělesem vystupoval na barokních festivalech v Itálii (Benátky), Německo (Göttingen, Carlsruhe) a v Českém Krumlově, kde v barokním divadle nastudoval řadu rolí v dobové interpretaci jako např: B. Marcello – La Giuditta- Holoferne, A. Caldara – Scipione Affricano Il Maggiore – Arabce, G.F. Händel - Sosarme Re di Medea - Altomaro , A. Vivaldi - Orlando finto pazzo - Orlando , G.F. Händel - Flavio Re de' Longobardi - Lotario , A. Scarlatti - L' amor generoso - Niso , Pastico - Facetum Musicum - Diogenes , J.J.Fux - Giunone Placata – Mercurio, J.J.Fux – Il Trionfe della Fede – Il Secolo, A. Caldara – Girlanda di Fiori – Mirtillo aj.
Zdeněk KAPL - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 7.3.2007
* Zdravíme do slezské Opavy. Tentokrát vítáme člena operního souboru, který přijal naše pozvání k NetHovoru v rámci festivalu Opera 2007. Pane Kaple můžete přiblížit jaký byl váš dnešní den a co vás případně čeká?
Dopoledne jsem se staral o svou dceru, pak jsem učil na církevní konzervatoři a teď večer mne čeká hlavní zkouška Her o Marii Bohuslava Martinů.
* Začněme horkými novinkami - Slezské divadlo Opava má prý nového ředitele? Redakce
Zatím jsem nebyl informován, pouze vím, že pana Tužinského odvolali.
* Kolik času věnujete škole a kolik divadlu?
Většinu volného času věnuji rodině. Pracovně mě více zaměstnává divadlo a méně výuka.
* Dobrý den pane Kapl, pamatuju si Vás, ještě jak jste učil moji sestru zpívat. Věnujete se ještě učitelství, což vyžaduje hodně nervů nebo jste to už pověsil na hřebík?A nebudete někdfy v nejbližší době učinkovat v Brně? Titanic
Jak jsem již zmínil, učím na církevní konzervatoři v Opavě a v Brně budu zpívat 20. března na brněnské konzervatoři dvě skladby Zdeňka Pololáníka.
* Můžete nám prozradit svůj hlasový rozsah? Matěj
Jsem baryton, použitelný hlasový rozsah je zhruba G - a1.
* Jaká byla Vaše vůbec první operní role? Eva, Opava
První operní role byla ještě na JAMU, a to Chytračka Carla Orffa, postava krále.
* O Vás se ví, že jste labužník, jaké koření nejraději v kuchyni používáte? holid
Mám rád ostrá jídla, to znamená chilli, mám rád i kari a ve specialitách provensálské koření nebo italské bylinky.
* Vystupujete jak v opeře tak i v operetě - v kterém oboru se musí víc tlačit na pilu? kotrda
Každý z žánrů vyžaduje své. Oba jsou krásné.
* V rámci festivalu Opera 2007 představí Slezské divadlo Opava operu Švanda dudák, tento titul nepatří k často uváděným. Můžete ho představit? holid
Jaromír Weinberger vycházel z lidových písní, podobně jako Janáček. Já si myslím, že Švanda dudák se u nás příliš nedává kvůli tomu, že klade velký důraz na všechny představitele. Všechny role jsou co se týče polohy a rozsahu velmi náročné a z celé opery dýchá určitý sentiment, který byl bližší emigrantům.
* Krásu obou žánru - opery a operety vnímáte spíš přes text nebo hudbu?
Pro mě je většinou na prvním místě hudba. Ale text je samozřejmě také velmi důležitý. Může to být samozřejmě naopak.
* Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli vidíte nějaký rozdíl ve výuce zpěvu u nás a v zahraničí na interpretačních kurzech. Děkuji a přeji hodne úspěchů, Klajblová
U nás se většinou člověk dozví, co neumí a jak je špatný, v zahraničí vychází z toho, co člověk umí a v tom ho podporují a nedostatky se snaží minimalizovat. Z toho vyplývá, že zahraniční pěvci mají většinou lepší zdravé sebevědomí.
* Který je váš oblíbený český operní skladatel? Monika
Mám rád Bedřicha Smetanu a Antonína Dvořáka. V poslední době přicházím na chuť i operám Leoše Janáčka a momentálně obdivuji Bohuslava Martinů, protože jeho Hry o Marii nyní zkoušíme a ta hudba je prostě fantastická.
* V opeře Švanda dudák ztvárňujete titulní roli Švandy - můžete přiblížit svou postavu? basokr
Švanda dudák je z mého pohledu naprosto normální, milující a chybující člověk. Neváží si toho, co má doma, a nechá se zlákat k dobrodružství ve světě, kde nakonec zjistí, že doma je nejlépe. Bohužel za toto zjištění musí zaplatit, a to jak odloučením, tak fyzickým trestem, tak i pobytem v pekle.
* Na vašem repertoáru převažují role Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany, je v tom nějaký záměr?
Přišlo to tak nějak samo sebou, ale je mi blízká česká opera.
* Jaká byla vaše cesta k opernímu zpívání? Měla tato profese ve vaší rodině tradici? Božena, Vinohrady
Ne, pouze dědeček byl ochotnický herec a zpíval ve filharmonickém sboru.
* Pane Zdeňku, dokážete si představit svůj život bez hudby? panojka
Nedokážu.
* Opava je velmi krásné město po stránce architektonické, doléhají k Vám také pražské starosti s katedrálou? Jaký je váš názor na její vrácení církvi? lukapa
Podle mého názoru je to sakrální budova a měla by náležet církvi, ovšem svou velikostí a významem by se o ni měl starat i stát.
* Co je podle vás těžší stát před publikem nebo před studenty? Která skupina je podle vás přísnější a náročnější na váš výkon? basek
Myslím si, že těžší je výuka, protože člověk má zodpovědnost za své studenty, aby se uplatnili. Před publikem stojím sám a je pouze na mě, jaký výkon podám.
* Ze všech rolí, které máte nastudované - prozraďte jednu nej ... lepší, ... horší, ... krásnější .... zajímavější??? Nechám to na vás díky. herevere
Jak už jsem řekl, je mi blízká česká opera, asi nejbližší Jakobín Antonína Dvořáka. Mou velkou láskou je ale také barokní opera, která mi dala jiný pohled na hudbu. Barokní árie jsou vesměs velmi pěvecky náročné, často se stává, že mají rozsah i více jak dvě oktávy, takže pokud je hlas špatně posazen, je prakticky nemožné je zazpívat. To platí i o dechových frázích. Pro mě je to určitá hlasová hygiena.
* Stalo se Vám někdy, že jste ujel od orchestru? Jak takovou situaci řešíte?
Samozřejmě, že se to občas stane, nikdo nejsme neomylný. A ten pocit bych vám nepřál. V ten moment zmobilizujete všechny síly a váš mozek pracuje na 300 procent.
* Čím vás operní zpěv získal? Mohl jste se věnovat třeba dráze rockera... nebo ne? homkart
Zpěv je pro mě nejlepší vyjádření vnitřních pocitů, protože na hlase se pozná každý fyzický i psychický stav. Například pokud chcete zpívat veselou písničku a bude vám smutno, tak píseň nikdy nebude znít vesele. Rozhoduje vnitřní rozpoložení.
* Která role vás nejvíce zaskočila?
Asi role Unzu v japonské opeře Yuzuru, která má být příští sezonu v našem divadle, a nastudování je v originále.
* Patří operní sólisté mezi uzavřenou skupinu lidí z uměleckébranže nebo ne? jirave
Myslím si, že ne, je to jako u každé jiné profese. Když se sejdou dva ze stejného oboru, většinou jim třetí, který v tomto oboru nepracuje, nerozumí, případně se nudí. Jinak si myslím, že jsme lidé z masa a kostí, se všemi klady i zápory človečenství.
* Zpíval jste ztaky někdy v dechovce? Vidíte třeba Eva a Vašek jak válejí... klim
Jsem odchován Pištělákovým dětským souborem písní a tanců, ze kterého vyšel například i Vladimír Menšík, takže spíše odkojen folklorem než dechovkou. Dříve jsem také hrával na hodech na akordeon, takže i dechovkou jsem si svým způsobem prošel.
* Je podle vás opera zázrak nebo se jedná jen o "biologickou záležitost" hlasivek?
Jakákoliv dobrá hudba je svým způsobem zázrak. Ať už se jedná o operu nebo jiný žánr. Hudba vás musí uchvátit. Samozřejmě k tomu, abyste mohl zpívat, musíte umět ovládat svůj hlas.
* Lákala by vás cesta do Himalájí? Heda
Ani ne, spíš mě lákají severské země, případně východní - Čína a Japonsko, vzhledem ke své tradici a kultuře.
* Můžete přiblížit svou přípravu těsně před vystoupením? Klárka, OSTRAVA
Záleží na tom, co zrovna hrajeme. U operety si většinou během dne musím zopakovat text i choreografie, a před představením se vždy rozezpívám, u opery je to z mého pohledu jednodušší, tam se pouze rozezpívám, protože text i akci mi přinese hudba.
* Jste spokojen se svou dosavadní kariérou? Tomáš
Jsem šťastně ženatý, mám šikovnou čtrnáctiměsíční dceru, mám zaměstnání, dostávám krásné role k nastudování, je třeba něco dodávat?
* Máte nějaké desatero, které předáváte sým studentům?
Desatero ne, jen se jim snažím vštípit, že za ně nikdy nikdo nic neudělá, když nebudou chtít sami. Není to jako v jiných oborech, například v matematice, že se člověk naučí vzorec a tím pádem umí vyřešit příklad. V umění musí člověk vždy něco přinést sám.
* Věříte na telepatii? :) Jitka
Myslím si, že člověk může vnímat jiného člověka, jeho pocity a nálady. Ale že by někdo mohl jinému člověku vnutit svoji vůli a nebo doslovně přečíst jeho myšlenky? Zatím nikoho takového neznám, samozřejmě - nic není nemožné.
* Vážený pane Kaple, děkujeme za velmi příjemné pozdní odpoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Chtěl bych všem popřát pevné zdraví, lásku, spokojenost a úspěch ve svém povolání. Podle mě je hudba nejlepší lék na všechny životní strasti. Užívejte ji co nejvíce, ať už je to jakýkoliv žánr.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
květen 2015
6.5.2015
Dagmar
PECKOVÁ
25.5.2015
Petra
TEJNOROVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.