Písně adventu a Vánoc z Moravy
autor: archiv
zvětšit obrázekNení snadné napsat recenzi alba Zuzany Lapčíkové, jestliže je v přiloženém bookletu vedle podrobné ediční poznámky producenta Matouše Vlčínského zařazen i text brněnského znalce folkloru, muzikologa, skladatele a pedagoga prof. Miloše Štědroně, text, který je vlastně sám už recenzí. Štědroň v něm klade řadu otázek (mj. se ptá, zda jde o koledový cyklus s formální stavbou mše, nebo o krásné pásmo koled; jak moc pružná je hranice mezi improvizací a kompozicí atd.), a v elementárně axiologickém smyslu i odpovídá tím, že hodnotí: dost úvah, říká. Cyklus má podmanivé vrcholy, vysoko nastavenou laťku atd.
Mně pak zbývá jen ve vší skromnosti dodat, že mne znovu okouzlil čistý, věkem ani používáním nedot¬čený a neopotřebovaný sólistčin hlas, z něhož sálá upřímnost, víra i jistota (nemám zdaleka na mysli jen jistotu pěvecko-technickou a intonační, ale osobnostní suverenitu, s níž Lapčíková na první poslech podmaňuje posluchače); že základním znakem celého alba, v němž není vůbec nic povrchně efektního (všechny skladby jsou autorským dílem), je prostota; že hudební invence je přesvědčivě originální a že užití jazzových idiomů (např. ve skladbě Pásli ovce pastýři), jež interpretům nabízí možnost improvizace, nejen neruší, ale naopak skvěle souzní s ostatním „klasickým“ kontextem alba, i že texty mají svéráznou poezii („utrhla si z růže květ / obvinula celý svět“) atd. Vytknout v zásadě není co: snad jen maličkost, která ovšem mohla být zrovna jen na mém výlisku (v č. 3 přeskočí záznamová řádka). Naopak dodat další slova uznání není problémem: slušelo by se pochválit barevnost doprovodných úprav, perfektní srozumitelnost textů (proto nevadí, že v bookletu obsaženy nejsou), že naprosto skvělá je práce s dynamikou, frázováním i nástrojovými barvami atd. A tak jen zcela subjektivně potvrzuji, že mně přinesl několikerý poslech alba Zuzany Lapčíkové v adventním čase velkou míru uklidnění a radosti. Není pochyby, že i teď, dávno po loňských Vánocích, nabídne totéž všem, kdo albu věnují hodinku svého času.
SU 4033-2
MARIJA PANNA PŘEČISTÁ
Písně adventu a Vánoc z Moravy
I. Kyrie eleison; II. Gloria; III. Credo; IV. Sanctus; V. Benedictus, VI. Agnus Dei. Hudba Zuzana Lapčíková, spoluautoři Josef Fečo a Ondrej Krajňák. Zuzana Lapčíková kvintet, Zuzana Lapčíková (zpěv, cimbály), Josef Fečo (kontrabas, cimbál), Rostislav Fraš (saxofony, roh), Ivan Herák (housle, viola), Ondrej Krajňák (klavír), Kamil Slezák (bicí nástroje).
Nahráno v Tonstudiu Jaromír Rajchman v Dolních Bojanovicích 12.–14. 7. 2010, hudební režie Jiří Zobač, zvuková režie Petr Prokop, ladění klavíru a cimbálů Ivan Sokol. Celkový čas 57:02. Zdroj Hudební rozhledy 02/2011 - Petar Zapletal.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek