Don Quichotte ve Státní opeře Praha
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekStátní opera Praha nastudovala nový titul. Od poloviny března uvádí heroickou komedii Julese Masseneta Don Quichotte. Hudební nastudování a 1. dirigent Heiko Mathias Förster; režie Jiří Nekvasil; scéna Daniel Dvořák; kostýmy Josef Jelínek; choreografie Števo Capko; 2. dirigent Tomáš Brauner; sbormistři Tvrtko Karlovič a Adolf Melichar. Další představení: 20. 3., 31. 3., 7. 4., 14. 4., 21. 4., 12. 5., 2. 6. 2010 (vždy v 19.00 hodin).
Současná inscenace Massenetova Dona Quichotta se uskuteční 100 let od světové premiéry v Monte Carlu (19. 2. 1910) a 45 let od poslední inscenace v Praze. Ta se odehrála v tehdejším Smetanově divadle, v nastudování dirigenta Alberta Rosena, režii Luďka Mandause a výpravě Květoslava Bubeníka; v době od 29. 1. 1965 do 19. 3. 1967 zaznamenala 18 repríz. V titulní roli, pro niž byl předurčen již svou fyziognomií, tehdy exceloval basista Eduard Haken (22. 3. 1910 – 12. 1. 1996), od jehož narození uplyne letos v březnu sto let. Premiéru inscenace Dona Quichotta věnuje Státní opera Praha jeho památce.
Jules Massenet (1842–1912) byl nejpopulárnějším francouzským skladatelem poslední čtvrtiny 19. století a začátku 20. století. Dokonale znal vkus tehdejšího publika, kterému nabízel skvěle namíchanou směs romantické melodie, náboženského symbolismu, exotického prostředí i inspirace historickým odkazem a literaturou. Není divu, že ho diváci milovali. Měl také neomylný divadelní instinkt a navíc důsledně dbal na inscenační podobu svých oper. Do partitur vpisoval poznámky týkající se kostýmů, scénické výpravy, režie i důrazné pokyny pro pěvce. Velkou pozornost věnoval výběru interpretů premiér svých oper a většinou se účastnil zkoušek od samého počátku. Plnil vlastně funkci korepetitora: pilně zkoušel s pěvci, které doprovázel na klavír.
„ Když jsme se scénografem Danielem Dvořákem přemýšleli o režijně-scénografické koncepci, chtěli jsme se vyhnout klišé zavedených představ Dona Quichotta – v brnění a s kopím, jak rytíře známe z kreseb francouzského malíře Gustava Doré. Naším cílem bylo najít tvar scénického obrazu, který je přítomen v Massenetově lyrické hudbě, zachytit pocity smutku a nostalgie a zároveň i realitu, která přechází do fantazie, aniž si toho všimneme. Nakonec jsme našli inspiraci v atmosféře italského filmového neorealismu přelomu 50. a 60. let a také trochu v tvorbě Federika Felliniho z té doby. Najednou jsme zde pocítili stejný pocit jako v Massenetově hudbě – smutek a zároveň snovost, realitu i touhu po iluzi. Zvolili jsme téměř prázdné jeviště, které znázorňuje jakýsi pozemek za filmovým studiem. Ale vše vnímáme pouze v rovině pocitové, můžeme být také někde úplně jinde, je to hlavně magický prostor divadelní metafory. Jsme v mezičase – jakoby skončilo natáčení jednoho filmu a natáčení druhého se teprve připravuje. Skončila jedna iluze a druhá se teprve chystá. Dulcinea je dívka jako z italských filmů, možná herečka, možná ne, Don Quichotte a Sancho Panza jsou vysloužilí klauni, které už vlastně nikdo nepotřebuje, jejich sláva, byla-li někdy nějaká, je minulostí. Někdy se jim zasmějeme, ale zároveň s nimi máme soucit, umíme je však i chladnokrevně využívat. Nicméně obě postavy se v podobě, jak ji známe z Doréových ilustrací, občas na jevišti objeví – jako zrcadlo našich dvou klaunů, jako další součást snové roviny,“ říká k nastudování režisér Jiří Nekvasil.
Obsazení: Dulcinea - Galia Ibragimova nebo Andrea Kalivodová; Don Quichotte - Rubén Amoretti nebo Ivan Tomašev; Sancho Panza - NoĚ Colín Arvizu nebo Jakub Kettner; Pedro - Hana Jonášová nebo Věra Likérová; Garcias - Alena Miro nebo JeanettE Zsigová; Rodriguez - JOSEF Moravec nebo Martin Šrejma; Juan - Jiří Hruška nebo Jan Ondráček a Šéf banditů - Martin Sochor.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Janáček 170 na piazzettě
Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Strhující drama Anthropoid
Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek