Ceny Thalie 2015 v oboru činohry
autor: archiv Scena.cz
zvětšit obrázekTak už je za námi letošní slavnostní večer Thalií 2015. V oboru činoherním se ukazuje jasná tendence spravedlivě podělit regiony, zatímco nominovaných z pražských divadle je minimum. V boji o peníze pro divadla je zaměření na regiony rozhodně chvályhodné, poukazuje se mj. na to, že i na oblasti se hraje divadlo, které stojí za vidění a je to také signál pro místní radnice, aby divadelní činnost podpořily. Divadla, z nich pocházejí ocenění umělci, samozřejmě jásají, a většina z nich ve svých děkovných slovech nezapomněla na připomenutí nejrůznějších (vesměs málo placených) profesí, které se v rámci divadel uplatňují.
Nejdůrazněji na to upozornila Zora Valchařová Poulová, která vyjmenovala veškeré profese doslova „od sklepa po půdu“. Tato herečka Klicperova divadla v Hradci Králové si odnesla Thalii za hlavní roli Violety Westonové ve hře Tracyho Lettse Srpen v zemi indiánů, kterou režírovala mladá režisérka Tereza Karpianus. Radost mohou mít znova také v mladoboleslavském divadle, kde především bodoval Petr Mikeska, Tentokrát vzbudil pozornost Radim Madeja, který po několikaletém angažmá v Mostě zaujal v Boleslavi hned první rolí Tima Tooneyho v komorní hře Alessandra Baricca Novecento (1900). Další regionální divadlo k sobě přitáhlo pozornost díky ocenění pro činoherce do 33 let, kterou za Nadaci manželů Munzarových předal Luděk Munzar Pavle Janiššové ze Západočeského divadla v Chebu, v němž herečka působí už od roku 2006. Největší potlesk – doslova standing-ovations - sklidil Stanislav Zindulka, který získal ocenění za Celoživotní činoherní mistrovství. Ten také pronesl nejdelší projev, v němž přoipomněl jednotlivé éry svého šedesátiletého působení u divadla. Připomněl sovu milovanou učitelku herectví Vlastu Fabianovou, svou éru za v Hradci Králové spojenou srežisérem Milanem Páskem, který ho v roce 1966 s sebou odvedl do Brna, do Divadla bratří Mrštíků. Po poměrně krátkém období, které strávil Zindulka po roce 1989 v Městských divadlech pražských se v roce 1994 stal jeho stálou scénou Činoherní klub.
A ještě jedno ocenění připomeňme - Cenu Thalie za celoživotní loutkoherecké mistrovství získal Jiří Vyšohlíd, který celou svou kariéru strávil v hradeckém divadle Drak, a pracuje tu dosud. Je dobře, že Thalie pamatují i na obor, který je (nespravedlivě) odsunut do pozadí, protože i zde se objevují skutečně výjimeční všestranní umělci jako Jiří Vyšohlíd. Ostatně, on sám upozornil na to, že jistý handicap pro to, aby se loutkoherci dostali do centra pozornosti, je v tom, že hrají převážně pro děti. I když jako publikum jsou jedinečné, nejsou těmi, kdo rozhodují v anketách.
TIP!
Časopis 29 (2010) - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Švandovo divadlo: Na druhém břehu...
Vedení Švandova divadla na Smíchově představilo dramaturgickou koncepci na čtyři sezóny: 2010 - 2014. Ředitel ...celý článek
Po čtvrté „Za vodou“
Zpestřit letní sezónu ve svém obvodu se rozhodly před třemi roky Městská čtvrt Praha 5 a občanské sdružení Aré ...celý článek
Časopis 29 - sekce
HUDBA
Robbie Williams se vrátil do Take That
To, o čem se spekulovalo již několik měsíců a na co čekaly milióny fanoušků Take That po celém světě, se koneč celý článek
OPERA/ TANEC
Tajné manželství na JAMU je ve znamení telenovely
Hudební fakulta JAMU připravila v Komorní opeře jako každý rok několik představení opery, které prověřily jeji celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Lines and Frames
České Centrum Praha a Galerie Vernon spolupořádají výstavu LINES AND FRAMES, která se skládá ze dvou samostatn celý článek