zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Causa Carmen – mimořádný taneční zážitek v Národním divadle

Causa Carmen

autor: Diana Zehetner  

zvětšit obrázek

Hluboký dojem z výjimečného tanečního divadla slibuje divákům na závěr sezony baletní soubor naší první scény. Večer nazvaný Causa Carmen, který má v Národním divadle premiéry 14. a 15. června 2008, vyvrcholí velmi specifickou a osobitou Carmen. Překvapivě pojaté osudové drama lásky a žárlivosti se odehraje v choreografii jednoho z nejvýraznějších tvůrců 20. století Švéda Matse Eka v nastudování souboru baletu Národního divadla. S dílem světové choreografické špičky Matse Eka se české publikum setká vůbec poprvé.
Exkluzivní večer doplní světová premiéra choreografie Santa Says Cut it! z dílny Holanďana Johana Grebena a Izraelce Uriho Ivgiho, vytvořená přímo pro soubor baletu ND.

V první části večera budou mít diváci možnost zhlédnout představení Santa Says Cut It! Jedná se o úplně nové dílo, navíc podstatně abstraktnější a ryze autorské. Lze o něm prozradit snad jen to, že filozofie celé věci se týká skupiny lidí či společnosti zařazené a fungující v určitém systému. Systému, jenž vytváří jejich existenci. Někde uvnitř každého z nich klíčí touha stát se sám sebou, dát prostor své individuální potřebě být lidskou bytostí, vymanit se ze systému, a jak název napovídá, „prolomit a zrušit“ ho.

Obě díla by se měla podle slov Petra Zusky, šéfa baletu ND, vnitřně propojit, i když se na první pohled jeví jako velmi odlišná. „Nelze říci, že dílo Matse Eka je polopatistickým přepisem Carmen. Nicméně můžeme je označit za příběhový balet, zatímco Santa Says Cut It! je čistě autorskou, velmi abstraktní záležitostí,“ upozorňuje.
Všestranný Mats Ek proslul jako choreograf svým průkopnickým pohledem na pohybové vyjádření. Jeho nápaditá díla s vlastními librety nebo nové interpretace klasických příběhů otvírají divákům netušené obzory. Nepostrádají závažnost a psychologickou hloubku, osvěžuje je však svébytný druh humoru, jemné sarkasmy a nečekané parodie.
Podle Petra Zusky se můžeme těšit na velkolepou podívanou. V Ekově Carmen tančené na hudbu Rodiona K. Ščedrina nebudou chybět efektní kostýmy, neobvyklá scéna ani vášnivé emoce.

Matse Eka zajímaly v mládí různé umělecké žánry. Jakožto syn herce Anderse Eka a choreografky Birgit Cullberg, zakladatelky předního švédského baletního souboru Cullberg Ballet, se věnoval divadelní vědě a teorii tance. V letech 1966 – 1973 vedl ve Stockholmu Královské dramatické divadlo a Loutkové divadlo a podílel se jako producent na dramatických i operních inscenacích. Mezinárodní úspěch mu přinesla roku 1982 jeho reinterpretace baletu Giselle, jejž přenesl do současnosti. Porušil klasickou baletní formu a zajímavě zkombinoval klasickou techniku a výrazový tanec. V Labutím jezeru z roku 1987 zase šokoval publikum užitím zvířecích pohybů a kolébavou labutí chůzí. Obdivován pro své novátorství je žádaným choreografem po celém světě. I jeho nová pojetí známých pohádkových baletů začínají již patřit ke zlatému fondu choreografie stejně jako zcela nová osobitá díla.

14. června se tak může české publikum těšit na plnokrevné divadlo jak od velkého tvůrce Matse Eka, tak od progresivní dvojice Greben – Ivgi.

27.5.2008 01:05:44 Helena Kozlová | rubrika - Ze zlaté kapličky