zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ve Zlíně se uskuteční Velikonoční festival duchovní hudby

Soubor Canticum Camerale

autor: archiv   

Komorní pěvecký sbor Canticum Camerale uvede novodobou premiéru – Nešpory ke Vzkříšení páně od G. F. Sancese (1600 – 1979). Koncert se koná v neděli 22. dubna 2007ve 20:00 h ve zlínském kostele sv. Filipa a Jakuba v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby. Současným dirigentem sboru je Eduard Tomaštík. Festival, jehož pořadatelem je sbor samotný, bude probíhat od 20. do 22. dubna ve Zlíně a ve Vsetíně, pod záštitou hejtmana Zlínského kraje Libora Lukáše a světícího biskupa Mons. Josefa Hrdličky.
Nešpory ke Vzkříšení Páně římského rodáka Giovanni Felice Sancese (cca 1600-1679) jsou sestaveny z rozsáhlého žalmového cyklu nazvaného Salmi brevi, nacházejícího se v kroměřížském zámeckém archivu. Celý cyklus vlastnoručně opsal tamnější kapelník P.J. Vejvanovský, který se se Sancesem zřejmě osobně znal.
G.F. Sances pocházel z hudební rodiny a do svých 36 let, kdy cestoval po Itálii proslul jako znamenitý sólový pěvec. Když roku 1636 přijal místo zpěváka u Ferdinanda II. na vídeňském císařském dvoře, jeho hudební kariéra začala závratně stoupat a roku 1669 převzal po Antoniu Bertalim post kapellmeistera. To už byl Sances vyhledávaným učitelem zpěvu a vyhlášeným skladatelem. Když roku 1679 ve Vídni zemřel jako těžce nemocný, zanechal po sobě gigantické množství světské i duchovní hudby, počínaje sólovými skladbami a konče až monstrózními produkcemi.
Dnešní Sancesovy nešpory patří stylově do skupiny nešpor nazývané coro pleno. Tento styl je založen na principu střídání 2 čtyřhlasých sborů za doprovodu bassa continua. Je zde cítit vliv benátské vícesborové techniky, i když v jakési umírněnější formě. V tomto smyslu není náhoda, že Sances za svého italského působení několikrát v Benátkách pracoval.

Komorní sbor CANTICUM CAMERALE je svým zaměřením na renesanční a barokní hudbu v regionu ojedinělý. Od svého vzniku v roce 1982 (zakladatel dirigent Roman Válek) sbor pořádal pravidelné koncerty ve Zlíně a okolí a získal řadu regionálních i mezinárodních ocenění. EDUARD TOMAŠTÍK po absolvování bratislavské konzervatoře (hra na cimbál), vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění obor dirigování sboru pod vedením doc. Josefa Pančíka a dirigování orchestru u prof. Otakara Trhlíka a Jana Zbavitele. V centru jeho zájmu stojí hudba duchovní, zvláště pak hudba česká ve vztahu s okolními zeměmi. V roce 1998 založil komorní soubor staré hudby Societas Incognitorum, jehož je dodnes uměleckým vedoucím.

16.4.2007 11:04:26 JoMe | rubrika - Festivaly

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Festivaly

Pražské jaro v první třetině

Jiří Habart (Foto: Jan Zavadil)

Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 22. týden

Petr Kostka

Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr celý článek

další články...

HUDBA

Festival Praha žije hudbou opět zaplní ulice

Praha žije hudbou 2023

Veřejná prostranství hlavního města opět po roce rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou. Na více než dv celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film Franca Zeffirelliho s Cher

Čaj s Mussolinim

Čaj s Mussolinim
Hold velkodušnosti a odvaze britských dam, které svůj odpolední čaj pijí přesně ve čtyři b celý článek

další články...